كوچك يا بزرگ كردن بخش :.دانشگاه پیام نور آران و بیدگل
دوشنبه 3 مهر 1396 About

آران و بیدگل از جمله مناطق کویری کشور است که در آغازین روزهای بهار، بهترین آب و هوا را دارد و نسیم خنک بهاری، به هر جنبنده ای جان می‌دهد و روح‌ها را زنده می‌کند. این خطه در مرداد ماه سال ۷۵ با مصوبه‌ی هیأت وزیران در تقسیمات کشوری به‌عنوان شهرستان شناخته شد و دارای ۲ بخش مرکزی و کویرات و ۴ شهر آران و بیدگل، ابوزیدآباد، نوش آباد و سفیدشهر با ۶ هزار و ۵۱ کیلومتر ‌مربع وسعت و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. این شهرستان با دارا بودن از تاریخی کهن، میراث فرهنگی گران بهایی دارد که می‌تواند پذیرای گردشگران باشد.

maranjab-kavir-005

بقاع متبرکه، مسجد، حسینیه، تکیه، آب‌انبار، حمام، قلعه، کاروانسرا و خانه‌های مسکونی تاریخی و جاذبه‌های طبیعی اعم از کویر مرنجاب، تپه‌های بلند، ریگزارها، گونه‌های گیاهی متنوع کویری و حیات وحش از جمله جاذبه‌های گردشگری آران و بیدگل است.

علاوه بر آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری پر شمار آران و بیدگل، آن چه شیرین ترین خاطره را در ذهن مسافران باقی می‌گذارد، مهمان‌نوازی و خونگرمی مردم کویری این خطه است. خطب شکن در این یادداشت به معرفی این شهرستان و برخی جاذبه‌های گردشگری آن است.

***

آران و بیدگل از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشری است که قدمت آن به حدود ۹ هزار سال پیش می‌رسد. مردم اولیه‌ی ساکن این شهرستان در اطراف نخستین خاستگاه‌های مدنیت جهان، آبادی‌هایی به‌صورت قلعه پدید آوردند. از این رو این منطقه به عنوان «چهل‌حصاران» شهرت یافت.

17_Chardin_Kashan
کاشان قدیم

آران که اصل آن از «آرین» آمده به معنای جایگاه مقدس و بیدگل برگرفته از ویگل است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه، تنوع لهجه ای بسیار زیاد است. به گونه ای که ممکن است دو چند همسایه‌ی دیوار به دیوار به لهجه‌های مختلف صحبت کنند یا حتی در سخنان خود از اصطلاحات و الفاظی بهره ببرند که دیگران متوجه آن نشوند. آران و بیدگل زبانی خاص دارد که تیره ای از زبان پهلوی قدیم محسوب می‌شود.

دین مردم آران و بیدگل را قبل از اسلام آوردن، با توجه به وجود آتشکده‌ی نیاسر، زردشتی می‌دانند. این منطقه از نخستین مناطقی بود که پس از طلوع خورشید اسلام به نور آن روشن شد. از این رو بقاع متبرکه‌ی بسیاری در آن قرار دارد.

مسجد قاضی از جمله مکان‌های تاریخی شهرستان است که گفته می‌شود امام رضا(ع) در راه سفر خود به مرو، در آن جا اقامه‌ی نماز فرموده‌اند. کتیبه‌های دست‌نویس دیوارهای شبستان موسوم به بهاریه نشان می‌دهد در این مسجد حوزه علمیه دایر بوده است. مسجد ملاعلی نیز از دیگر بناهای دیدنی شهرستان است. همچنین آب انبارهای بسیاری که حاصل مهندسی قناهای قدیمی آران و بیدگل است در جای جای این شهرستان قرار دارد.

SONY DSC
مسجد جامع قاضی

84709916668982453054
آب انبار

مجموعه تاریخی محله بازار، شامل مسجد قدیمی با قدمت دوره ایلخانی و شبستان فوقانی مربوط به دوره صفویه، حسینیه، بقعه مبارکه امامزادگان، آب‌انبار و میدان وسیعی برای مراسم تعزیه‌خوانی و عزاداری می‌شود.

بقعه و بارگاه عظیم و شکوهمند امامزاده محمد هلال بن علی(ع) با سردر و هشتی ورودی رفیع و زیبا و صحن‌های وسیع که بدنه داخلی آن‌ها با کاشی‌های معرق و کادربندی‌های زیبا تزئین شده و رواق‌های مزین به انواع رسمی‌بندی‌های سنتی همراه با گنبد و گلدسته با قدمت دوران قبل از صفویه و آینه‌کاری‌هایی که به نذر و دستور کریم‌خان‌زند صورت گرفته و گلزار شهدای مجاور آن این مرکز را به یکی از دیدنی‌ترین اماکن آران و بیدگل تبدیل کرده‌است.

hhi520حرم حضرت هلال بن علی(ع)

بقعه امامزاده‌هادی با گلدسته‌های رفیع کاشی‌کاری و ایوان و صحن و سرایی وسیع و دلربا و رواق‌هایی مزین به کاشی‌کاری و نگارگری‌های نفیس از آثار به‌جا مانده دوران صفویه است که در جوار آن گلزار شهدای بیدگل بر ارزش‌های فرهنگی آن افزوده است.

IMG_3586
حرم امام زاده هادی بن سجاد(ع)

مسجد نقشینه موسوم به مسجد قاسم از بناهای سلجوقی در زمره بناهای شاخص فرهنگی مذهبی منطقه است که وجود سی پاره کلام‌الله مجید که در دوره زندیه مرقوم و هر‌کدام از سوی یک بانو وقف شده بیانگر این است که این مسجد یک مرکز فعال فرهنگی در آن دوران به شمار می‌رفت.

asfasfs
مسجد نقشینه

بقعه امامزاده قاسم در مبادی ورودی شهر نظرها را به خود جلب می‌کند.  منابع دوره صفویه نوشته‌اند که شاه‌عباس صفوی در مسیر عزیمت به خراسان، در این منطقه به مشکلی برخورد که با توسل به این بزرگوار، حاجتش رفع شد. به همین سبب ساخت و ساز این بقعه را برعهده گرفت.

مقبره حاج سلیمان صباحی بیدگلی از شعرای نامدار دوران زندیه و از بانیان نهضت ادبی بازگشت، در مجاورت بقعه و بارگاه امامزاده حسین(ع) در ردیف مراکز دیدنی این شهرستان است. خانه‌های تاریخی افتخارالاسلام دربندی، بنی‌طبا، عبدالله خان و مسعودی و مساجد چهارسوق، باباحاجی، سرکوچه یخچال، میدان بزرگ، علی(ع)، حاج عبدالصمد، مدرسه و حسینیه‌های خانقاه، سلمقان، وشاد و حاجی امین، حمام‌های عنایتی، حاج محمد، یخچال، مخص‌آباد و عصارخانه شهید عصاری، بقاع متبرکه فیض‌آباد، امامزاده فضل، قدمگاه، هفت امامزاده، امامزاده علی‌اکبر(ع)،‌هاشم بن علی(ع) و امامزاده حسین(ع) از دیگر مکان‌های تاریخی شهر آران و بیدگل است. سایت تاریخی ویگل شامل چند آب انبار و موزه مردم‌شناسی یکی دیگر از جاذبه‌های این شهرستان کویری است.

4
مقبره سلیمان صباحی

از آران و بیدگل به عنوان دروازه‌ی کویر مرکزی ایران نام می‌برند. کویر مرنجاب یکی از بکرترین و دیدنی ترین مناطق کویری کشور است که هر سال گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. کاروانسرای مرنجاب به دستور شاه عباس اول صفوی برای استقرار ماموران محافظ راه ابریشم و استراق و اقامت کاروانیان و زوار شاه خراسان در مجاورت دریاچه نمک ساخته شد. کاروانسرای مرنجاب به لحاظ معماری، چشم‌انداز زیبا و رؤیایی کویر یکی از جاذبه‌های کم نظیر کشور است.

pic-big-1
کویر مرنجاب

یکی از دیدنی‌های منحصربه‌فرد طبیعی کشور دریاچه نمک است که با وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بین استان‌های اصفهان، سمنان و قم واقع شده و آسان‌ترین مسیر دسترسی به آن آران و بیدگل است. این دریاچه برای تامین نمک طعام که به سهولت از دریاچه برداشت می‌شود بهره‌برداری می‌شده است و چندضلعی‌های خانه زنبوری تشکیل‌شده در آن‌که به‌صورت سفید دیواره‌های تا ارتفاع ۲۰ سانتی‌متری از کریستال‌های نمک به‌وجود می‌آید منظره‌ای رؤیایی  را مجسم می‌سازد.

1731
دریاچه نمک

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر